Site icon FABEX MEDIA

Vernisáž výstavy OSTRAVSKO – FRÝDLANTSKÁ DRÁHA

Železniční muzeum v Ostravě připravilo další zajímavou výstavu. Nová expozice nás seznámí s historií Ostravsko-Frýdlantské dráhy. Tato privátní společnost umožnila lepší a rychlejší spojení průmyslového centra s oblastí Beskyd. Postavením dráhy nastala i pracovní migrace obyvatelstva do dolů a hutí v Moravské Ostravě a Přívozu.

Výstava mapuje celé období fungování této historické železnice, od koněspřežné dráhy až po současný projekt budování vysokorychlostních tratí.

Vojtěch Hermann, ředitel muzea a autor výstavy: „Je to 150 let od založení Ostravsko-Frýdlantské dráhy. Jsme rádi, že i budova muzea je součástí této historické tratě. Tato stanice je zajímavá tím, že zde kdysi fungovala koňská dráha. Ta vedla z nynějšího hlavního nádraží do vítkovických železáren. Až Severní dráha císaře Ferdinanda tady nasadila parní lokomotivy.“

Železniční muzeum ve stanici Ostrava-střed podporuje Moravskoslezský kraj. Ten také aktuálně připravuje modernizaci této historické tratě.

Lukáš Curylo, náměstek hejtmana MSK: „Já jsem moc rád, že v našem kraji máme takové muzeum. Chtěl bych tímto i pozvat všechny návštěvníky na expozici, která se nachází ve stanici Ostrava-střed. Všeobecně železniční doprava je úzce spjatá s tímto regionem. Díky dráze se mohlo vyvíjet hornictví a také hutní průmysl. Zajímavostí této stanice je to, že spojovala svět průmyslu a svět přírody. Vedla totiž z centra města do Beskyd.“

Osobní doprava z Ostravy-Vítkovic do Frýdlantu byla zahájena 1.ledna roku 1871.

Vojtěch Hermann, ředitel muzea a autor výstavy: „Po roce 1855, kdy tady byla koňská dráha, tak vznikla Baňská dráha. To byla soukromá, a měla na starosti přepravu uhlí z šatech. Ta byla postavena v roce 1863. O osm roků později vznikla další trať, ta vedla z Ostravy-Přívozu do Frýdlantu, a spojovala průmyslové podniky z Ostravska s těmi na Frýdeckomístecku. Proto dostala název Průmyslová.“

Železniční doprava je jednou z priorit vedení Moravskoslezského kraje. Svoji roli zde přitom hraje i její ekologický provoz.

Lukáš Curylo, náměstek hejtmana MSK: „My právě chceme tuto trať elektrifikovat, a tím se zbavit neekologických dieselových lokomotiv. Dále spolu s ministerstvem dopravy chystáme projekt vysokorychlostní tratě, která by měla v první etapě propojit Ostravu s Přerovem a tím do budoucna zrychlit spojení s Brnem a Prahou.“

Tak trochu symbolicky dostala nedávno nový kabát železniční stanice ve Frýdlantu nad
Ostravicí. Novy terminál by se měl stát turistickým dopravním uzlem.

Helena Pešatová, senátorka a starostka Frýdlantu nad Ostravicí: Věříme, že se železniční doprava rozšíří více než dosud. Aby ti, kteří zavítají do Frýdlantu mohli přijet vlakem a z nádraží vyrazit do Beskyd. A naopak ti, kteří míří do Ostravy mohli nechat auto na parkovišti a jet vlakem.“

Výstava Ostravsko-Frýdlantská dráha bude v Železničním muzeu k vidění až do konce dubna příštího roku.